Wednesday, March 9, 2011

Berurut...

Sedapnya kalau boleh berurut sekarang nih.. Hari2 penat driving from KL to Shah Alam.. di tambah dengan banyak assingment.. test.. notes yang x pernah update.. memang boleh jadi stress.. di saat2 yang stress ni.. berurut sungguh melegakan.. Tapi.. kat KL ni bukan senang nk cari tukang urut..

Cost berurut kat Kl paling kurang pun.. mesti nk kene bagi RM50 ( rasanya reasonablelah jika di compare dengan cost of living kat KL nie..) Tetapi bagi yang menerima RM50 mungkin sungguh gembira.. Yerlah.. kalau sorang urut RM50.. cuba bayangkan kalau urut 5 orang sehari.. x ke dapat RM250 sehari.. dah kalau berurut selama 20 hari sebulan.. memang sah2 dapat RM5000 sebulan.. x gitu??

Tapi bg yang kene keluarkan duit RM50 tu.. fuhhh.. fikir 10 kali jugaklah...

Bezalah kalau kat Terengganu.. coz berurut.. atas ikhlas.. kalau kedekut bagilah RM10.. kurang kedekut RM20.. biasa orang bagi RM30.. kalau saja nk sedekah ke tukang urut tu.. bagilah RM50.. so x ada harga yang ditetapkan.. semuanya atas keikhlasan diri.. Tapi rasanya x ada orang bagi RM10.. sebab kesian si tukang urut.. dahlah berjam2 berurut.. last2 dapat RM10 jer.. boleh lepas sekali makan jer...

Kalau nk compare tempoh berurut dan kesedapan berurut tu.. FUHHHH.. memang jauhlah bezanya.. Kebanyakkan tukang urut kat KL ni adalah warga Indonesia... ( memandangkan ramai bebenar warga Indon kat sini).. ada yang pandai mengurut.. dan ada jugak yang buat2 pandai berurut since nk cari rezeki.. kalau kat Terengganu.. kebanyakkan tukang urut adalah mak cik2 yang dah tua.. yang banyak sungguh pengalaman berurut ni.. yang tahu punca2 urat sana sini.. yang banyak petua untuk di kongsi.. memang tukang urut kat Terengganu sungguh best..

My fav tukang urut adalah "MOK KAH".. everytime balik Trg.. memang confirm akan berurut dengan mok kah.. dia urut memang power.. bila dia tekan aja badan.. memang boleh rasa urat2 kita yang lenguh2.. dan bila dia main2 urat2 lenguh kita tu.. fuhhh legaaaa sangat rasa... Mok kah ni urut bukan sejam.. tapi 3JAM!.. selagi semua urat2 kat badan kita x dibetulkan.. memang dia akan urut..

Dulu.. sy ada penyakit sakit belakang.. sejak beranakkan Benjamin memang selalu sakit belakang.. x leh banyak buat kerje skit mesti sakit belakang.. atas lantai or tilam keras memang x leh tido.. kalau x memang sakit sangat belakang.. sampai nk bangun pun susah.. orang kata sebab EPIDURAL.. tapi ntahlah..

Dah puas berurut dengan mcm2 tukang urut... semuanya x pernah menjadi.. sehinggalah berjumpa dengan mok kah.. dia urut2 kat urat yang sakit tu.. sampai nk terkeluar air mata.. tapi kesannya.. sehingga ke hari ni.. sakit belakang tu memang dah x pernah wujud.. tido atas tilam keras ke.. tilam nk cabut spring ke.. atas batu ker.. x ada masalah.. kalau dulu.. memang atas carpet pun x leh baring.. tapi skarang dh boleh baring2 di atas carpet sambil tengok TV... hebat kan penangan tukang urut??

Tapi.. mok kah x ada di KL ni.. mok kah duduk nung jauh di Terengganu.. nak balik Terengganu memang mustahil.. apa yang boleh adalah.. tahan ajalah kelenguhan badan ni.. sehingga balik Terengganu yang ntahlah bulan berapa tu.. and berurut dengan mok kah yang dirindui... hehehehhe

p/s : semoga Allah memberkati hidup mok kah yang banyak berjasa di dalam hidup orang yang dia pernah urut..

No comments:

Post a Comment