Tuesday, March 29, 2011

Bahan Terpenting di dalam Rumah

Ada 2 barang yang sungguh penting di dalam rumah saya.. di mana benda-benda nih, x akan habis stock... memang kena selalu ada..

1) Limau Nipis



- Limau nipis ni digunakan untuk kesihatan dan jugak untuk masakan. Contohnya kalau nak masak kerabu ke, or tom yam ke.. kalau letak limau nipis ni memang sangat best.
- Limau nipis juga digunakan untuk membasuh barang-barang mentah, seperti ayam, ikan, daging, sotong dan udang. Kalau kita basuh dengan limau nipis ni memang boleh hilang bau hanyir nyer.. especially pada ayam dan ikan. Kalau ikan tu di basuh dengan limau nipis, mesti akan hilan bau hanyir ikan, dan ikan tu boleh jadi mcm fresh.. kiranya kalau masak tuh.. memang rasa fresh jer ikan tu.. Kalau nk tahu rasa ikan fresh macam mana... isi ikan dia rasa manis-manis sedap.... samalah untuk ayam jugak...
- Limau nipis juga boleh digunakan untuk kesihatan, di mana limau nipis ni mengandungi Vitamin A dan Vitamin C, selain tu, asid sitrik dalam limau nipis ni boleh jugak digunakan untuk buang lemak.. Caranya minum jus limau nipis 2 - 3 biji sebelum tido.. esok memang akan membuang air besar dengan lawasnya... x caya cubalah..
- Jika anda diserang batuk-batuk, bolehlah guna limau nipis di campur dengan madu, sebagai ubatnya.

2) Madu



- Madu ni memang banyak khasiatnya.

Rasulullah SAW bersabda : "Ambillah, pergunakanlah olehmu sekalian akan dua penyembuh iaitu Madu dan Al-Quran" ( Ibnu Majah)

- Madu boleh mencerdaskan otas, boleh jugak buat awet muda, dan macam-macam.. madu jugak boleh digunakan sebagai pemanis masakan.

No comments:

Post a Comment