Sunday, March 29, 2015

Susu ibu....pengalaman saya...

Bila cakap pasal susu ibu..kepada sesetengah ibu.. mungkin boleh buat kecil hatilah...especially sayalah...

PENGALAMAN MENYUSU ANAK PERTAMA

Sebabnya.. masa saya melahirkan Benjamin dulu (anak pertama).. Bawak balik Benjamin ke rumah.. Benjamin asyik nangis aja nak susu.. so saya..mcm ibu-ibu yang lain buatlah direct breastfeeding... tp dia minum mcm x puas.. sebab lepas aja breastfeed.. letak sekejap pastue nangis lagi.. 

Jadi ibu yang buat kali pertama.. memang ilmu menyusu tu ZERO.. bila Benjamin asyik nangis jadi saya ingat badan saya x ada susu.. so hari pertama Benjamin balik ke rumah.. kita pun terus beli susu formula... and bagi Benjamin minum susu formula 60 ml..then kenyanglah si Benjamin tu dan mummy dia pun tenang....

Orang tua-tua kata.. lepas berurut barulah susu melimpah ruah... so hari kedua pantang.. bidan datang ke rumah untuk berurut... Memang betul.. lepas berurut adalah keluar susu... so saya bagi Benjamin latch.. tapi x tahulah kenapa.. tersilap latch ke atau x kurang susu ke.. Benjamin still nangis... So saya pun pump... bila Pump pulak.. susu keluar dalam 5ml - 10 ml sahaja!!! so kalau nak compare dgn susu formula yang 60ml tu.. saya buat kesimpulan.. SUSU X CUKUP.. so bagi balik susu formula..

Di samping bagi formula.. saya tetap juga ajar Benjamin direct breastfeeding.. ingatkan bila dia kenyang maybe dia boleh stimulatekan breast saya untuk hasilkan banyak susu... tapi.. sbb ilmu kurang.. proses direct breastfeeding menjadi begitu menyeksakan bagi saya.. akhirnya saya give up!.. YES selepas seminggu.. saya give up!!!! sedih.....

PENGALAMAN MENYUSU ANAK KEDUA

Masa mengandungkan Aleesya.. saya adalah masuk kelas menyusu di Klinik Kesihatan.. tapi di kelas menyusu.. diaorang x bagi tahu bahawa baby bila baru2 lahir x perlu banyak susu pun..

Ini adalah jumlah susu ibu yang diminum oleh baby 

Dan nurse ada cerita pasal cara nak stimulatekan susu.. cara nak pump.. apa nak buat bila dah bengkak susu.. cara nak atasi puting luka dan sebagainya.. tapi masalah saya dengan Aleesya adalah.. memang SUSAH untuk ajar anak nak latch!!.. saya memang tak tahu apa masalah saya.. 

Lepas lahirkan Aleesya.. doktor x bagi saya menyusukan Aleesya... saya lahirkan Aleesya pukul 12.15 malam.. tapi hanyak keesokkan paginya dalam pukul 7.30 mcm tu saya diberikan Aleesya untuk menyusu.. dan bila bawak balik Aleesya ke rumah pulak.. saya alami masalah yang sama dengan Benjamin..Aleesya x pandai nak latch.. sampai luka2 nipple saya.. so saya pump.. tapi guna pump tangan aja jenama mendela.. tapi jenuh nak pump.. dapatlah dalam 10ml.. memang mengecewakan... last2 saya pun give up jugak selepas seminggu!!!.... 

PENGALAMAN MENYUSU ANAK KETIGA

Kali ni.. memang nekad nak bagi susu badan.. x boleh exclusive pun at least biarlah baby dapat banyak susu badan saya!!..

Pengalaman dengan Darris sangat bermakna buat saya... masa mengandungkan Darris.. saya pergi sekali lagi kelas menyusu di Pusrawi.. disebabkan dah ada pengalaman masalah menyusu banyak benda saya tanya dengan nurse.. dan ilmu penyusuan saya bertambah time Darris... 

Selepas beberapa minit Darris keluar dari perut saya.. Darris terus diletakkan di atas badan saya!Ianya penting kerana kajian mengatakan bahawa Baby yang dapat skin-to-skin contract dengan ibu lepas lahir akan tahu mcm mana nak latch without any help.. 

"From the point of view of breastfeeding, babies who are kept skin to skin with the mother immediately after birth for at least an hour, are more likely to latch on without any help and they are more likely to latch on well, especially if the mother did not receive medication during the labour or birth" (http://www.nbci.ca/index.php?option=com_content&id=82:the-importance-of-skin-to-skin-contact-&Itemid=17)

So bila Darris dapat skin-to-skin contact dengan saya.. apa lagi saya terus aja cara nak latch...Alhamdulillah.. saya rasa Darris latch properly...cumanya saya ada satu lagi masalah.... saya kena rengat... 

Beberapa jam lepas lahirkan Darris.. saya menyusu lagi Darris di dalam wad.. masa tu kena rengat sampai terketar2 kaki saya.. tapi still saya x give up.. saya exclusively breastfeed Darris untuk 3 hari.. hinggalah masalah baru timbul.. iaitu saya kena bengkak susu...bila dah bengkak.. memang sakit gila2.. pastue Darris susah nak latch sbb dah bengkak..nipple saya pun luka.. fuhhh.. memang sakit gila time tu.. kebetulan pulak pump x ada.. ( dah tahu nak menyusu anak.. patutnya pump dah ready awal...tapi boleh pulak terlupa!).. so bengkak susu.. ditambah pulak dengan nipple luka.. mmg tekanan jiwa jadinya saya..

keesok hari mcm tu.. last2 saya paksa suami saya bawak saya ke kedai nak beli pump.. so kitaorang pun beli pump autumz passion.. balik tu terus pump! dapat 40ml!!!.. terus bagi Darris minum.. 

Disebabkan nipple saya luka.. saya jadi trauma untuk menyusu Darris pada mulanya.. so saya pump aja...saya pump every 2 hours untuk bagi susu kat Darris.. tapi still Darris macam kuat pulak menyusu lepas seminggu lahir.. so terpaksa tambah formula.. mcm kalau saya pump 30ml.. tambah formula 30 ml selepas setengah jam dia minum susu badan saya... mcm tulah...

Tapi selepas seminggu trauma.. saya ajar balik Darris untuk latch.. and dia mcm dah x berapa pandai nak latch... and nipple saya luka kembali.. saya x kuat.. tapi demi untuk bagi Darris minum susu saya.. saya nekad hanya untuk pump...

Saya consistent pump.. cuma adalah waktu bad days dan good days nya.. hahahaha... dan Alhamdulillah..bila selalu pump.. dan makan supplements untuk tambah susu.. saya boleh nampak yang susu saya meningkat hari demi hari.. dan skrang bila Darris nak menyusu x perlu lagi tambahan formula....alhamdulillah....

Okey ini sahaja pasal pengalaman saya menyusu badan.. nanti saya cite pengalaman pasal jadi pumping mother pulak.. 



No comments:

Post a Comment