Wednesday, July 31, 2013

Surah Al-Baqarah : Perihal sedekah dan menafkahkan harta di jalan Allah

1) Orang yang menafkahkan hartanya pada jalan Allah, Allah akan lipat gandakan

Surah Al-Baqarah : Ayat 245 (Maksudnya)

"Siapakah yang mahu memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya ke jalan Allah), maka Allah akan melipatgandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezeki) dan kepada Nyalah kamu di kembalikan"

2) Pahala menafkahkan harta di jalan Allah

Surah Al-Baqarah : Ayat 261 ( Maksudnya)

"Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh)orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah seumpama sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada setiap tangkai seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (KurniaNya), lagi Maha Mengetahui."

3) JANGAN MENGUNGKIT atas apa yang di belanjakan di jalan Allah

Surah Al- Baqarah : Ayat 264 ( Maksudnya)

"Wahai orang yang beriman! Janganlah kami menghilangkan pahala sedekahmu dengan menyebut-nyebut dan menyakiti (perasaan si penerima) seperti orang yang menafkahkan hartanya kerana riyak kepada manusia dan dia tidak beriman kepada Allah dan hari kemudian. Maka perumpaan orang itu seperti batu licin yang di atasnya ada tanah, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu jadilah dia bersih (tidak bertanah). Mereka tidak menguasai sesuatu pun dari apa yang mereka usahakan dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang yang kafir. (Maksudnya mereka tidak mendapat manfaat di dunia dari usaha-usaha mereka dan tidak pula mendapat pahala di akhirat.)

4) JANGAN BERNAFKAH sesuatu yang buruk atau yang kita tidak mahu.

Surah Al-Baqarah : Ayat 267 (Maksudnya)

"Wahai orang yang beriman! Nafkahlah (di jalan Allah) sebahagian dari hasil usahamu yang baik dan sebahagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan jangan kamu memilih yang buruk, lalu kamu nafkahkan darinya, padahal kamu sendiri tidak mahu mengambilnya melainkan dengan memejamkan mata terhadapnya. Dan ketahuilah bahawasanya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji."




* Salam.. Saya menulis tentang maksud2 ayat di atas adalah hasil dari pembacaan saya melalui Tafsir ( Rasm Uthmani). Saya menulis untuk diri sendiri di mana saya mengketegorikan melalui sesuatu surah dan perihalnya dan ia adalah untuk rujukan saya.. dan anda sekalian jika anda suka.. 

Pada saya..banyak benda yang dapat kita pelajari dari Al-quran.. jika kita membaca tafsirnya sahaja sudah banyak Allah terangkan kepada kita dan banyak yang boleh di ambil peringatan daripadanya...

Saya tidak ada buku hadis.. jika saya ada.. inshaAllah saya kongsikan juga disini...  

No comments:

Post a Comment