Sunday, May 19, 2013

Hantar anak ke sekolah muzik

Nak belajar music ni memang dah menjadi idaman saya sejak saya kecil lagi... sy selalu angan-angan untuk main piano atau violin masa kecil-kecil dulu.. tetapi memandangkan keluarga saya tak mampu nak hantar saya ke Sekolah Muzik.. jadi angan-angan saya hanya tinggal angan-angan aja...TAPI saya nekad.. suatu hari nanti.. bila saya dah ada duit sy nk masuk music school... ianya untuk self satisfaction sy!! hehehehe...

Okey.. hari ni bukan nk cerita pasal saya.. tapi pasal anak-anak sebenarnya....

Sejak Benjamin dalam perut lagi saya memang ingin dia belajar kelas muzik.. in fact masa dalam perut saya dah berikan anak-anak mendengar ayat-ayat quran dan muzik-muzik slow untuk merangsangkan minda diaorang masa dalam perut lagi... sy buat mcm tu dengan harapan supaya bila diaorang lahir.. bolehlah dia menjadi anak yang pandai... hahahahhha siapa yang tak nak anak yang pandai kan???

Tetapi lain yang sy harap.. lain pulak yang jadinya.. minggu lepas saya pergi sekolah Benjamin untuk ambil report kad.. dan saya diberitahu oleh cikgu yang Benjamin agak kebelakang sikit sebab dia selalu x pergi sekolah dan bila ke sekolah dia selalu mengantuk.. walaupun Benjamin dah boleh membaca walaupun  belum 5 tahun lagi... tetapi kalau nk compare dia dengan kawan-kawan dia.. memang dia bukan yang berada di hadapanlah.. dan itu menghancurkan hati saya.... sungguh hancur hati saya... sebab almost everyday .. x kira pukul berapa pun saya balik ke rumah sy akan make sure sy mengajar Benjamin buat maths.. or baca buku.. tapi kesemua itu tidak membuahkan hasil yang sy inginkan....

Sy rasa masalah Benjamin adalah dia kurang fokus bila dia belajar.... saya x salahkan dia.. maybe silap saya bila dia diberi kelonggaran untuk tengok banyak sangat TV!.. yes.. that was my biggest mistake!!!.. So sy pun google2 lah cara2 untuk buat anak2 mudah fokus... dan sy terjumpa article pasal muzik boleh membuatkan anak2 fokus.. di samping ada kajian yang mengatakan anak2 yang belajar muzik lagi pandai  atau lagi perform dalam kelas jika dibandingkan dengan anak-anak yang x belajar muzik... Jadi berdasarkan fakta tersebut.. sy pun pergi ke sekolah music dekat rumah saya.. dan terus bertanya pasal kelas music untuk Benjamin dan Aleesya...

Memandangkan saya selalu pergi Gym kat Wangsa Walk..so sy pilih kelas music Yamaha di Wangsa Walk..  dan ini struktur yuranya..

1) 3 tahun - 3 tahun setengah = Music Wonderland
Yuran (kena bayar 3 bulan sekali) = RM 354
Registration fees = RM50

2) 4tahun - 5 tahun = Junior Music Class (JMC)
Yuran (kena bayar 3 bulan sekali ) = RM 354
Registration fees = RM 50
Buku-buku dan CD = RM 129 ( kalau x silap)

Untuk Aleesya.. belum boleh masuk lagi memandangkan dia belum lagi 3 tahun.. so kena tunggu birthday dia baru boleh masuk... and untuk Benjamin.. dia masih menunggu untuk penuhkan qorum before start kelas... so sekarang sy kena tunggu untuk kelas JMC bukak.. before Benjamin boleh masuk.. tapi nama semua dah sy berikan kepada staf sana...

Sy harap.. impian saya untuk tengok anak2 blaja music tercapai.. ooh.. lambatnya orang Yamaha nk call saya untuk panggil Benjamin masuk kelas.....!! heheheh

1 comment: