Sunday, May 19, 2013

Belajar Membaca

Benjamin masuk sekolah masa dia umur 4 tahun... dan before dia masuk sekolah lagi sy dah simpan angan-angan supaya dia boleh membaca before dia umur 5 tahun!.. Yes angan-angan saya sungguh tinggi!!!

Sy fikir bila anak-anak boleh membaca.. sy boleh belikan dia buku.. and from there they can start explore the whole world by just reading a book.. so boleh bayangkan betapa besarnya nilai bila kita pandai membaca.. saya selalu bagi tahu Benjamin... "kalau Benjamin pandai baca buku.. nanti mummy beli banyak buku.. dan Benjamin boleh baca mcm2 benda... kalau benjamin nak tahu pasal dinasour.. benjamin boleh baca buku pasal dinasour"etc... bila saya cakap macam tu.. ia menimbulkan keinginan anak-anak untuk membaca.. sebab diaorang tahu there will be alot of things waiting to be explore by them once they know how to read....

Pada mulanya.. saya beli buku "bacalah anakku" yang versi bahasa Inggeris.. lepas tengok cd dia.. saya ajar Benjamin guna phonic punya bahasa..tetapi memandangkan sy pun x berapa pandai phonic ni.. sebab sy x diajar mcm itu... sy pun give up... masa tu Benjamin belum lagi 4 tahun...

Selepas itu.. saya masuk satu bengkel belajar membaca untuk anak-anak yang di jalankan oleh pihak Little Caliph iaitu tadika Benjamin.. dan dari situ sy belajar yang sy seharusnya menggunakan buku "bacalah anakku" bahasa melayu dahulu before buat bahasa inggeris.. kerana once diaorang dah master yang bahasa melayu.. buku bahasa inggeris x menjadi masalah...Lagi satu.. kita seharusnya menggunakan bahasa phonic bila mengajar anak.. dan jangan sekali mencampur adukkan.. sebab nanti budak-budak akan confuse...

Jadi berdasarkan bengkel tersebut sy pun mula balik untuk ajar Benjamin membaca.. dengan menggunakan buku "bacalah anakku" versi bahasa malayu dan buku yang little caliph sediakan sendiri

Pada mulanya memang susah.. sebab bila ajar Benjamin..dia selalu buat mcm muka macam boring.. dan bila disuruh untuk ulang balik apa yang diajar.. dia selalu lupa.. dan ia menimbulkan kemarahan saya... biasanya waktu membaca adalah waktu yang cukup tertekan buat saya dan Benjamin....

Jadi saya pun tanya pada cikgu Benjamin.. mcm mana caranya untuk ajar.. since Benjamin selalu x ingat... dan cikgu tu cakap.. if Benjamin x ingat saya kena keep bagi tahu dia.. dan lama2 dia ingat.. untuk belajar membaca.. budak2 harus menghafal untuk membaca suku katanya.. dan untuk menghafal mereka harus praktis banyak kali.. sekurang-kurangnya sekali sehari... dan itulah yang saya cuba buat!..

Tetapi memandangkan saya kadang-kadang sibuk.. dan kadang2 Benjamin mcm x ada mood nk belajar.. so praktis setiap hari tidak selalu dapat dijalankan..sekurangnya.. saya buat dalam 3 kali seminggulah untuk praktis membaca..

Hasilnya.. alhamdulillah.. sekarang Benjamin dah boleh membaca.. sekarang dia dah kenal semua suku kata.. dan dah boleh membaca buku walaupun masih kurang lancar lagi.. tapi inshaAllah thru practice.. dia boleh membaca dengan lancar...

Pada pandangan saya.. untuk mengajar anak-anak membaca.. memang memerlukan kesabarang yang sangat-sangat tinggi.. because there will be a time the kids just refused to learn.. and sometimes diaorang tunjuk muka yang sangat boring.. sehingga membuatkan kita pun rasa boring sangat2 untuk mengajar.. tapi as parents.. kita kena sentiasa cuba untuk make the process of learning become interesting... reward them if we can afford... ( i dont think if we reward the kids it can bring harm to them... i guess it depend on what kind of reward we offer)

Dan bila anak kita x ingat apa yang kita ajar.. dont give up.. just teruskan mengajar dia.. our job is to let them learn.. to educate them.. not to test their knowledge.. if they dont know.. then just tell them... it's ok! Diaorang x tahu bukan bermakna diaorang x pandai.... kadang2 diaorang confused.. macam Benjamin dia selalu confused antara "b" dan "d".. so bila dia confused.. sy just kept telling him...

Belajar membaca is a process that require a lot...lot of practice.. however it is our job as a parents to educate our kids..  so.. dont give up parents!

sekarang sy tengah dalam process untuk mengajar Aleesya pulak membaca.. ooohhh.. another journey!



No comments:

Post a Comment