Thursday, May 17, 2012

Jodoh......

Adik sy pernah tanya "mcm mana nk tahu yang seseorang tu mmg untuk kita?"(to make it simple macam mana nak tahu yang dia jodoh/soulmate kita?) and my answer to that question was..."i dont know"

Macam mana kita nk tahu jodoh kita? Macam mana kita nak tahu yang kita kahwin dengan "the right person"??? Semua orang cakap jodoh itu milik Allah SWT dan jika Allah dah tetapkan kita kahwin dengan seseorang itu.. maknanya dialah jodoh kita... TAPI bagaimana pulak dengan kisah orang yang dah kahwin dan bercerai.. then kahwin balik... baru dia jumpa soulmate dia??? mcm mana dengan kes-kes mcm tu???

Pada pendapat saya.....

Jodoh itu.. Hanya Allah SWT sahaja yang tahu.. tapi apa yang kita mampu buat adalah belajar untuk menerima seseorang seadanya. If we want our relationship to work out.. what we have to do is... to MAKE IT work out.
Kesimpulanya, jika kita sudah ada seseorang dlm hidup kita, and kita nk kahwin dengan orang tu... It is not who he/she is that make the marriage stronger.. but how we as husband and wife work to make the marriage stronger.

Soal pemilihan jodoh pulak.... ermm.. my mum pernah cakap.."cari orang yang sayang kita"... Tapi apa yang saya selalu pesan kat adik sy.. "cari seseorang yang buat kita jadi diri kita sendiri".. sy rasa itu yang paling penting.... Sbb di dalam kisah hidup sy... the only reason why sy pilih husband sy to be my husband.... sbb hanya dgn dia.. sy x perlu pretend jadi orang lain, he accept the worst of me..which not everyone can do that... so.. sbb tulah sy pilih dia.... i can be myself when i with him... and i felt so relieve to know that no matter what i do.. he always accept me for who i am.. so... i guess if you want to choose someone to be ur spouse.. choose someone that can make u be u.. TQ



No comments:

Post a Comment